tisdag 30 augusti 2011

Vårda hippocampus!

Ja, precis det är mitt nya motto. Så fort jag får tid ska jag brodera en korsstygnstavla och hänga upp ovanför kökssoffan (ska bara göra "gnäll inte över barn som sover" först).

Neuropsykologi II har börjat och är precis som del I väldigt intressant men också intensiv och lite svår att greppa om. Men lärarna är hittills mycket bra och särskilt han som är kursansvarig. Extra bra kändes det när det plötsligt slog mig att hela hans sätt att prata (och även lyssna på oss studenter och spinna vidare) påminner om pappa! Dock brukar inte pappa prata så mycket om dendriter och axoner och sånt. Vad jag vet iallafall.

Men åter till hippocampus. Vi har bland annat pratat om hur hippocampus bevisligen skadas av stress (vilket man alltså inte ska stressa upp sig över eftersom det bara förvärrar tillståndet). Men vi har också fått lära oss att neuronerna har en hyfsat bra förmåga att återhämta sig. För att hjälpa min antagligen rätt skrumpna hippocampusformation ska jag ägna mig åt följande fyra saker:

1 Reducera stress - inte helt lätt men vi försöker

2 Motionera - fick mig faktiskt att komma iväg ut och jogga igår, flera veckor sen sist

3 Sova - Yeah, right. Den punkten sabbar punkt 1 totalt

4 Anta nya utmaningar, på lagom nivå - Där kände jag att jag iallafall ÄNTLIGEN hade ett rätt. Just det är väl PRECIS vad jag gör?!

Så, med det nya mottot i bakhuvudet (fast hippocampus inte ligger där) går jag nu till sängs för att ägna mig åt punkt 3 ända tills Leo tycker det är morgon...

2 kommentarer:

Lindas trädgårdsblogg sa...

Berätta mer om hippocampus!

e sa...

Det är ett område i hjärnan som bland annat används vid minneshantering och framför allt när man lagrar nya minnen. Det blir lätt skadat när man stressar för mycket, eftersom stresshormoner blir som ett slags gift för neuronerna. Eftersom jag stressat mig till ganska rejäla minnesluckor för några år sen förmodar jag att mitt hippocampus inte är som det borde... men på bättringsvägen!
:-)